Elfelejtettem a jelszót.
Infomediátor » Hírek
A kéretlen elektronikus reklámlevelek elleni védekezés2006. 06. 22.

A kéretlen reklámlevelekkel (spam) kapcsolatos problematika kiindulópontja az, hogy a spam kitűnő reklámeszköznek számít. Az elektronikus levelezés a legelterjedtebb internetes alkalmazás, hiszen a felhasználóknak a világhálóra való csatlakozás után általában első dolguk megnézni az elektronikus postaládájukat.


Egy felmérés szerint 1999-ben 40 kéretlen levél jutott egy felhasználóra, ez a szám 2005-re 1600 spam/felhasználóra növekedhet. A spam hatásfoka nagyon alacsony, a tapasztalatok szerint 1.000.000 db elküldött levél után érkezik egy vételi ajánlat. Ennek az az oka, hogy leveleknek nincsen igazi célcsoportjuk, és legtöbb esetben ez a rendkívül agresszív marketingeszköz ellenérzést vált ki a felhasználókból.

Rendkívül fontos, hogy a védelem a megelőző intézkedésekkel lehet a legnagyobb hatásfokú, hiszen ha már elkezdtünk spameket kapni, azok teljes megállítása a legritkább esetben vezet eredményre email-cím változtatás nélkül. Az alábbiakban a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tanácsait ismertetjük.

 

Amit a spamről tudni kell

  • A spam — különösen, ha külföldről érkezik — gyakran a megkárosítás, csalás célját szolgálja
  • Ha egy ajánlat túl szép, hogy igaz legyen, az a legtöbbször nem is biztos, hogy valós

A spamek megelőzése érdekében megtehető lépések

  • Indokolt spam-szűrő használata, amelyet a legtöbb ma használatos email kezelő alkalmazás tartalmaz
  • Óvatosságból nem ajánlatos rákattintani a spamben elhelyezett linkekre és reklámokra, mert lehet, hogy vírusok, kémprogramok letöltését teszi lehetővé
  • Amennyire lehet, védeni szükséges email címünket, nem ajánlatos olyanok részére történő megadása, akiket nem ismerünk
  • Óvatosságból nem szabad megadni email címünket olyan weboldalon, amelyet gyanúsnak érzünk
  • Mielőtt egy weboldalon regisztrálnánk email címünket, szükséges megismerni a weboldal adatvédelmi nyilatkozatát. Abban az üzemeltető kiköthet olyan feltételeket, hogy email címünk megadásával hozzájárulást adunk reklámlevelek fogadásához
  • Ha elkerülhetetlen, hogy idegeneknek kell megadni email-címünket (pl. egy csevegőszobában), előzőleg ajánlatos létrehozni olyan email-címet, amelytől „könnyen megválhatunk”.
  • Ha a saját weboldalunkon, Interneten közzétett dokumentumokban kívánjuk közzétenni email címünket, ajánlatos azt olyan módon megjeleníteni, hogy az az email-címeket automatikusan gyűjtő programok számára ne legyen felismerhető, vagy alkalmazható (pl. az email-cím „@” jelét ajánlott helyettesíteni más jellel)

 Mit tehetünk, ha spamet kaptunk?

 

Az akaratunk ellenére beérkezett spamek küldőit javasolt felvenni a levélszemét-küldők listájára, indokolt olyan email kezelő alkalmazás használata, amely ilyen beállítási lehetőséget tartalmaz.

Meg kell kísérelni a leiratkozást a feladó email címére küldött levéllel, vagy a leiratkozás levélben adott lehetőségével (bár a tisztességtelen spam küldői esetében ez rendszerint nem vezet eredményre).

Magyarországi feladótól származó küldemény esetében tanácsos az eljáró szervnél, azaz a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál eljárás kezdeményezése. Az eljárás megindításával kapcsolatos, szükséges információk az NHH honlapján érhetőek el. A panaszhoz csatolni szükséges a kapott üzenetet teljes terjedelmében, lehetőleg az úgynevezett fejlécével együtt.

Külföldről érkező spamek esetében a származási ország hatósága jogosult intézkedés megtételére, ezért ahhoz kell továbbítani a panaszt.

Kapcsolat | Copyright 2004-2008 Inforum