Elfelejtettem a jelszót.
Infomediátor » Hírek
Egyelőre nem sokan merik használni2006. 06. 22.

A nagyrészt otthonról működtetett brit kis-és középvállalkozások jelentős része, közel hetvenezer vállalkozás forgalmának legalább egynegyedét az eBay nevű internetes piactéren folytatja - jelent meg a The Guardian című brit napilapban.


Az eBay adatai szerint másodpercenként ötszáz terméket adnak el weboldalain keresztül, és bár az elmúlt hónapokban számos visszaélésre és csalásra is fény került, az Európában működő százhetvenezer vállalkozás bevételének jelentős részét köszönheti ennek az értékesítési formának.

Az eBay felmérése szerint az ott értékesítő vállalkozások nagy része hobbiként indult, és az internetes kereskedelem révén nőtte ki magát kisebb vagy nagyobb céggé. Az eBay-t használó, átlagosan kilenc főt alkalmazó vállalkozások több mint fele bevétele háromnegyedét szerzi meg internetes kereskedelemmel.

 

181 millió kontra 130 ezer

Míg az 1995-ben alapított eBay világszerte 181 millió regisztrált felhasználóval bír, addig Magyarországon egyelőre jóval kisebb forgalmat bonyolít a meglévő néhány internetes piactér. Sokáig az eBay árverésein sem vehettek részt könnyen a magyarországi érdeklődők, mert az ott használt fizetési rendszert - a Paypal-t - tavaly nyárig Magyarországról nem lehetett használni. Azóta fizetni már tudnak a magyar felhasználók ezzel a módszerrel - vagyis a bankkártya vagy bankszámlaszám megadása nélkül - de pénzt fogadni továbbra sem lehet innen. Pedig van igény az internetes aukcióra, még ha nem is olyan mértékű, mint a nyugati országokban: az eBay egyik magyar megfelelője, a vatera.hu online aukciós piactér egy év alatt megduplázta az oldalra bejelentkezett érdeklődők számát és decemberre elérte a százharmincezer regisztrált felhasználót.

A vatera.hu-n átmenő forgalom meghaladta a 2,6 milliárd forintot, a piactérre feltöltött termékek száma 3 és félszeresére növekedett a tavalyi év során, vagyis meghaladta a 3,6 milliót - közölte a weboldalt működtető cég január végi sajtóközleményében. Decemberben egyébként percenként 12, vagyis óránként 720 darab terméket töltöttek fel a felhasználók, a termékekre óránként 205 érvényes licit és vételi ajánlat érkezett, ezalatt több, mint 450.000 Ft értékű áru cserélt gazdát.

 

Cégek magánszemélyek mögé bújva

2005. utolsó hónapjában a Medián Webaudit mérése alapján az oldalra érkező látogatások száma naponta átlagosan meghaladta a 42.300-t, és ez az év végi ünnepek után sem csökkent. Azt nem tudni, hogy a növekedő forgalomból mekkora részt tesznek ki a kis- és középvállalkozók, annál is inkább, mert ők is magánemberként hirdetnek, így remélve nagyobb bizalmat a potenciális ügyfelektől - tájékoztatta a Piac és Profit-ot Csupor Erik, a Vatera.hu Kft ügyvezetője. A cégnek nincs adata arról, hogy az oldalt használók között hány magánszemély, hány kiskereskedő van, hiszen csak felhasználónévvel kell bejelentkezni.

"Annyi biztos, hogy Magyarországon még nem akkora a kisvállakozói szektor internet-érzékenysége, mint tőlünk nyugatabbra" - véli Csupor, aki szerint az oldalukon a kiskereskedők által létrehozott értékesítési pontok - az úgynevezett E-boltok  - számának növekedése nem olyan mértékű, mint a teljes vatera forgalmának bővülése. Bizonyos terméktípusokat szívesebben értékesítenek az internetes aukciós piactéren: ezek elsősorban műszaki termékek, számítástechnikai cikkek, sporteszközök, szabadidővel kapcsolatos áruk, ékszerek, ruhák. Előfordul, hogy egy-egy nagy multinacionális cég - név nélkül - a fennmaradó raktárkészletét itt értékesíti, és nagyon sok banki lízingelésből visszavett autót is eladtak már - ismertette a vatera.hu áruösszetételét az ügyvezető.

 

Fizetési morál, bizalom

A hazai kis- és középvállalkozások sokszor bizalmatlanok az internetes piactérrel szemben- nyilatkozta Nagy Sándor, az egyik, vállalkozóknak szóló információs portál, a vallalkozas-online.hu vezetője. Ezért készül internetes kereskedelmi tanácsadással és asszisztenciával foglalkozó céget indítani, ehhez pedig - előkészületként - az elmúlt hónapokban számos vállalkozóval készített mélyinterjút a témában. "A negyvenes, ötvenes generáció még böngészni sem tud az interneten- állítja Nagy Sándor - így aztán nehéz megnyugtatni őket az internetes kereskedelem biztonsága felől".

Az internetes piactér ötlete az Egyesült Államokból származik, ahol egészen más kultúrája, hagyománya van az üzleti kapcsolatoknak, a hitelkártyával történő fizetésnek. Nagy szerint Magyarországon sokkal bizalmatlanabbak az üzletfelek egymással, s mint elmondta, több olyan vállalkozót ismer, akiknek az ő véleménye szerint nagyon megérné az internetes értékesítés, ugyanakkor a cég tulajdonosa a fent említett aggályok miatt nem mer ebbe belevágni.

(Forrás: Piac és Profit)

Kapcsolat | Copyright 2004-2008 Inforum