Elfelejtettem a jelszót.
Infomediátor » Hírek
2004 – Ennyi!2004. 12. 07.

Beszámoló az Inforum – Infomediátor tevékenységéről és tapasztalatairól


Az Inforum – Infomediátor az információs társadalom és a tudásalapú gazdaság kiépítésének útján Magyarország megtorpanásának lehetséges okait és a további dinamikusabb fejlődéshez szükséges teendőket keresi. Ehhez elsősorban a 2004. március közepén felállított és működését májusban megkezdő iroda eddigi fél éves tevékenységének tapasztalatait szükséges elemeznünk.

Az Infomediátor működése eddig az alábbi tevékenységekre terjedt ki:


1. Online tanácsadás nyújtása
2. Közérdekű témákról információ nyújtása
3. Általános tanácsadás, tippek
4. Állásfoglalások és kerekasztal beszélgetés szervezése
5. Alternatív vitarendezés: közvetítés
6. Informatikai hírszolgáltatás





Online tanácsadás

A szolgáltatás iránti igényt leginkább a keresletből lehet lemérni. A heti átlagban érkező 4-6, olykor 8 -9 megkeresés, bejelentés arra utal, hogy a felhasználóknak szükségük van egy olyan fórumra, amelyhez bizalommal fordulhatnak, és amely szakértő tanácsot nyújt a számukra. (Összehasonlításként: a szomszédos Ausztriában 2000 óta működő Internet Ombudsmanhoz heti átlagban 2-3 bejelentést érkezik.)


A megkeresések 40%-a az információs társadalomhoz kapcsolódó jogi kérdés (jellemzően véleménynyilvánítás szabadsága, szerzői jog, felelősség a tartalomért, elektronikus kereskedelemre vonatkozó kérdés). 25% valamely konkrét szolgáltatóval, szolgáltatással szembeni panasz, segítségkérés. 20% valamilyen szoftverrel, hardverrel vagy internetes szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban felmerülő kérdés, tanácskérés. 10 % s spam-re, vírusra vonatkozó bejelentés, kérdés, míg a fennmaradó 5% különböző területeket érint (pl. domain nevek, hardverekhez adott leírás, garanciális kérdések, illetve az Infomediátor tevékenységéhez fűzött kommentár.)
Közérdekű témákról információ nyújtása

Az Infomediátor részletes elemzést készített olyan közérdekű témákról, amelyek bonyolult jogi háttere miatt a közvélemény dezinformált. Ezek az elemzések a joghoz nem értő emberek számára is világosan magyarázzák el a hatályos jogi szabályozás, illetve az annak alkalmazásához szükséges értelmezést.

Például
· A magánszféra védelme az információs társadalomban (a munkáltató joga a munkavállaló e-mailjeinek és internetezési szokásainak ellenőrzésére)
· P2P
· Reprográfiai díj
· A szoftverszabadalom kérdése
· Sulinet program keretében árusított elavult konfigurációk


Általános tanácsok, tippek

A felhasználók az informatika legkülönbözőbb területeire vonatkozó, a mindennapokban vagy akár a társkeresés során, esetleg a tervezett beruházáshoz hasznos, a biztonságukat erősítő tanácsokat, figyelmeztetéseket kaptak.

· A szerelem hálójában (tanácsok az internetes társkereséshez)
· Hasznos tanácsok monitorvásárlás előtt állóknak.
· Milyen notebookot vegyen?
· Mit tegyünk, ha spamet kapunk?
· Tanácsok szülőknek és gyerekeknek
· Hogyan védekezzünk a trójai programok ellen
· Hogyan teheti a gépét biztonságosabbá
· Windows-XP2
· Netikett
· Vírusirtás


Állásfoglalások és kerekasztalok

Az Infomediátor eddig két témában rendezett az illetékesek részvételével a sajtó nyilvánossága előtt kerekasztal beszélgetést, és adott ki a megvitatott tárgyban állásfoglalást:

· Az állam alkotmányos kötelezettsége, hogy biztosítsa mindenki ingyenes hozzáférését a jogszabályokhoz. Ezeket pedig rendezett adatbázisban, az egyes jogszabályoknak a módosítással egységes szerkezetbe foglalt szövegével, keresési funkciókkal kell szolgáltatni.

· A büntetőeljárás során a jogellenes tartalomnak tárhelyet biztosító szerverek lefoglalásának alkotmányosságáról.


Alternatív vitarendezés: közvetítés

Az alternatív vitarendező szolgáltatást eddig informális, egyeztetésre, közvetítésre vették igénybe a felek. A panaszok során megkeresett szolgáltatók minden esetben készséggel álltak az Infomediátor rendelkezésére és alapos szakmai választ adtak a megkeresésre, illetve törekedtek a hiányosságok orvoslására.

A mediálás (közvetítés) gyakorlata hazánkban még nem elégé elterjedt gyakorlat, a nemzetközi gyakorlatban, olyan esetekben vesznek igénybe közvetítőt, amikor a két fél tárgyalási zsákutcába jutottak, és csak egy harmadik fél segítségével mozdítható ki a holtpontról. Ahol két (vagy több) fél érdekeit kell egyeztetni, ott gyakran előfordulnak olyan tárgyalási szakaszok, amikor a felek álláspontjai nem közelíthetőek. Tapasztalataink szerint az informatikai területen a szolgáltatók állnak az egyik oldalon, míg a másikon vagy egy felhasználó, vagy éppen a bűnüldöző szervek vannak.

Kiemelkedő a UPC-vel kötött megállapodás alapján kialakított kapcsolat, amely szolgáltató felé az Infomediátor folyamatos közvetítő szerepet lát el.


Informatikai hírszolgáltatás

A www.infomediator.hu weboldalon jellemzően napi frissítéssel tesszük közzé a legfontosabb, a felhasználókat érintő informatikai híreket. Ezek egy része saját cikk, míg másik részét folyamatos sajtófigyeléssel a világhálóról gyűjtjük.


Együttműködések

Az Országos Rendőrfőkapitányság az Internet biztonsága, a jogszerű használatának előmozdítása érdekében igénybe veszi az Infomediátor mögött álló szakértelmet. Az együttműködés keretében a felek arra törekszenek, hogy az internetes bűnözés visszaszorítására irányuló rendőri intézkedések szakszerűek legyenek, és összehangolják fellépésüket annak érdekében, hogy az Internet szabadságának megőrzése mellet ott a mások jogai megfelelő védelemben részesüljenek.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és az Inforum – Infomediátor felismerve azt, hogy céljaik közösek az informatikai szolgáltatások felhasználóinak és fogyasztóinak érdekvédelme kérdésében, egymásnak nyújtott kölcsönös szakértői támogatással hozzá tudnak járulni és együttműködésükkel jelentősen elő tudják mozdítani az informatikai felhasználók érdekeit szolgáló információs társadalom fejlődését, ezért elhatározták, hogy az informatikai az információs társadalmi szolgáltatások felhasználóinak és a fogyasztók védelme területén kifejtett tevékenységükben egymást kölcsönösen támogatják. Az együttműködés egyik kiemelt szegmensét jelenti az Infomediátor alternatív vitarendezési fórumának igénybevétele, és a fogyasztói jogvitáknak e fórum által történő rendezése.

A nemzetközi viszonylatban is elismert sikeres vírus-irtó cég, a VirusBuster KFT az Infomediátor honlapján is elérhetővé teszi letölthető szoftvereit, és szakértői révén segíti egyes speciális szaktudást érintő ügyekben az Infomediátor munkáját, és esettanulmányokkal tájékoztatja a felhasználókat a vírusok által okozott veszélyekről, illetve a lehetséges védekezésről.

A régi fényében pompázó patinás Hauer cukrászda immár szellemi műhellyé is lett. A régi falak közé hívta azokat, akik megvitatnák a XXI század technológiájának, az informatikának, illetve ezek emberi, társadalmi kérdéseit.

Ezért „Szerelmem Internet” címmel 2005 januárjától, várhatóan kétheti rendszerességgel kávéházi este sorozatot indít az Inforum és az Inforum-Infomediátor.

Az első négy tervezett téma:

· Társkeresés a hálón (chat, társkereső oldalak, lehetőségek, veszélyek, hogyan szűrjük ki az álnéven regisztrálókat, hogyan viselkedjünk)

· Internet: szép új világ! (az emberi viszonyok átrendeződése az Internet hatására, demokrácia és Internet.)

· Véleménynyilvánítás szabadsága vagy porno a neten? ( Meddig terjed a jogszerűség határa és hol kezdődik a jogellenesség? Mit lehet tenni a jog eszközeivel?)

· Szerzői jog a hálón, digitális jogkezelés, reprográfiai díj, közös jogkezelés


A pozitív arculatért

Pályázat

Az Inforum – Infomediátor fontosnak tartja, hogy az Internet pozitív arculatát, társadalmi hasznosságát hangsúlyozza. Ennek érdekében pályázatot írunk ki, amelyben keressük az Internet arcát, azt a figurát, emblémát, logót, amely az örömteli, az emberek életét szebbé, könnyebbé tevő Internet megjelenítője lehet. (A pályázati felhívást és a részleteket külön anyagban csatoljuk.)

Egy kis lépés a digitális szakadék betemetésére
Az Inforum és az Infomediátor fontosnak tartja, hogy az információs társadalomba nehezebben integrálódó 50 év feletti korosztályt segítsük abban, hogy egyenrangúként, teljes mértékben élvezője lehessen az információs társadalom által nyújtott előnyöknek, és ezzel is fokozza életminőségét. Ezért a jövőben www.infomediator.hu web oldalon külön menüpont alatt részletes információkat közlünk ennek a korosztálynak, ahol a praktikus tanácsoktól kezdve a korosztályuk számára hasznos és érdekes web oldalak linkjéig mindent megtalálhat.

Kapcsolat | Copyright 2004-2008 Inforum