Elfelejtettem a jelszót.
Infomediátor » Hírek
Szerviz, te drága…2005. 02. 20.

Bárkivel előfordulhat, hogy gépe egyik pillanatról a másikra megadja magát. Ennek lehet szoftveres és hardveres oka is, vagyis meghibásodhatott a gép valamelyik alkatrésze, vagy a telepített programok valamelyikével is gond lehet. Sőt létezik még egy variáció is, amikor tulajdonképpen semminek semmi baja, csak az elővigyázatlan felhasználó gépét semmi nem védi, és az időszakos karbantartást sem végzi el senki. Ilyenkor előfordulhat, hogy a netről összeszedett trójaiak és vírusok olyan mértékben lassítják le a gépet, hogy azt hihetnénk, elromlott



Amennyiben a gép bekapcsolható, csak lassan működik, akkor először mindenképpen javasolt egy-egy ingyenesen letölthető spyware- és vírusirtó lefuttatása. Mindez csodát tehet… Lehetséges azonban, hogy a gondokat csak az operációs rendszer újratelepítése oldja meg.

Az eddig leírtak nem jelentenek különösebb problémát még az átlagos felhasználók számára sem, hiszen a legtöbb program lépésről lépésre segít a telepítésben és a futtatásban.

Amennyiben ez nem oldja meg a problémát, akkor nincs más hátra, meg kell látogatni egy szervizt. Ha szerencsénk van, gépünk garanciális, ilyenkor természetesen a vásárlás helyére érdemes vinni javításra. Feltéve, hogy nem valamelyik nagyáruházban vettük a konfigurációt, mert ilyenkor bizony nem a vásárlás helyére, hanem valamelyik szerződéses szervizbe kell vinni a gépet. Ennek van némi hátránya, mégpedig az, hogy az ilyen helyeken általában nem igazán szeretik azokat, akik nem náluk vásárolt termékkel ugranak be hozzájuk – még akkor is, ha elvileg ők a hivatalos szervizek. Azért elvileg, mert történt már olyan, hogy egy „hivatalos garanciális szerviz” csak a vásárlókról értesült arról, hogy a bolt szerepel egy nagyáruház által forgalmazott PC-konfigurációkhoz mellékelt szervizlistán.

Ha szerencsénk van, gépünk, vagy valamelyik alkatrésze nem a garanciaidő lejárta után egy nappal mondja be az unalmast, hanem még előtte. Ilyenkor pénztárcánkat nem terheli meg a javítás. Feltéve, hogy nem a kezdetekben említett vírusirtás vagy a számítógép állapotának felmérése miatt megyünk szervizbe, ezek ugyanis nem tartoznak a garancia körébe.

Azok számára, akik nem rendelkeznek semmiféle ismerettel a számítógépek belsejét, felépítését és működését illetően, mindenképpen ajánlott szakemberhez fordulni, ha a gép meghibásodik. Szakszerűtlen próbálkozásokkal ugyanis jóval nagyobb kárt is okozhatunk, mint ami már fennáll.

A gép valamelyik alkatrészének meghibásodása is lehet szerencsés, vagy szerencsétlen. Léteznek olyan alkatrészek ugyanis, melyek gyakorlatilag az egész rendszert magukkal ránthatják. Ilyen a táp, amely ha felmondja a szolgálatot, sokszor az alaplapot és a processzort is pillanatok alatt tönkreteszi. Ha bármilyen füstöt, vagy égett szagot érzünk a gép felől, azonnal húzzuk ki a konnektorból. Lehet, szerencsénk lesz.

Elromolhat a memória, amit általában az jelez, hogy a gép bár elkezdi a bekapcsolás után megszokott rutint, ám a programok nem indulnak el. A memória cseréje egyébként nem bonyolult, otthon is elvégezhető.

A merevlemezben általában az elektronika romlik el. Ennek javítása a teljes elektronikus panel cseréjével oldható meg, régebbi modelleknél bontott alkatrésszel. A HDD-k alacsony piaci ára miatt azonban sokszor jobban járunk, ha egy új merevlemezt vásárolunk. Felmerül persze az adatvesztés kérdése. Lehet ugyanis, hogy a HDD-n olyan fontos információk, fájlok vannak, amelyekre mindenképpen szükségünk van. Ilyenkor mindenképpen - ha csak ideiglenesen is - helyre kell álltanunk a működést. Természetesen léteznek adatbányász cégek, ám ezek árai meglehetősen borsosak.

Mélyhűtő-trükk

Saját tapasztalatom szerint még az igazán szörnyűnek látszó helyzetek sem teljesen kilátástalanok. Egyszer égett szagot éreztem a gépből, amely füstölni kezdett, és közben le is fagyott. Mikor később megpróbáltam újra bekapcsolni, ez hol sikerült, hol nem, de egy-két percnél tovább sohasem működött a rendszer.
A hiba oka a HDD vezérlőchipje volt, amely jól láthatóan túlmelegedett, és kicsit meg is olvadt. Bekapcsolás után egy-két perc alatt annyira felmelegedett, hogy már nem tudta ellátni feladatát. Jött tehát az ötlet: valahogy hűteni kellene. Hozzátenném, hogy a winchester garanciális volt, tehát kicserélték volna - ez később meg is történt -, de a rajta levő mintegy 6GB anyagot nem akartam elveszteni. Kivettem a gépből, és betettem a fagyasztóládába néhány jégakku mellé. Szerencsére nem ez volt a gép egyetlen merevlemeze, így egy másik HDD-ről is indítható volt a rendszer. Amikor eléggé lehűlt a hibás meghajtó, jégakkukba és nejlonzacskóba csomagolva csatlakoztattam a géphez. Ilyen kezdetleges, ám hatékony hűtéssel már 5-6 percig is működött, mielőtt túlmelegedett volna. Igaz eltartott egy darabig, de a műveletet néhányszor megismételve minden szükséges adatot le tudtam menteni egy másik meghajtóra. Ezt a megoldást csak azoknak ajánlom, akik legalább alapvető ismeretekkel rendelkeznek a gép felépítését illetően, és tudják, hogy mit hova kell csatlakoztatni odabent…

Természetesen elromolhat még a floppy meghajtó, vagy bármelyik optikai egység - CD, DVD drive is. Ezek javításával nem nagyon foglalkoznak, általában mindenhol azt javasolják, vegyünk újat a régi helyett. A mai fogyasztói társadalomban senki ne csodálkozzon azon, hogy a gyártó cégek abban érdekeltek, hogy időnként új meghajtót vegyünk. Tehát ha valakinek rendszeres használat mellett két-három év alatt tönkremegy a CD-meghajtója, annak sajnos bele kell törődnie a dologba. Igaz, hogy néha egy tisztítás csodát tesz, de általában az is csak eltolja kicsit az új meghajtó vásárlásának idejét.

Eddig nagyrészt arról volt szó, hogy milyen hibák fordulhatnak elő, ami miatt szervizbe kell vinni gépünket. Vannak azonban olyan esetek, amikor nincsen semmi baj, mégis hasonló módon kell cselekednünk - ez a gép bővítése. Egy idő után ugyanis kiderülhet, hogy az a konfiguráció, amelyet valamikor megvásároltunk, már nem elégíti ki az igényeinket, gyorsabb processzorra, vagy nagyobb memóriára lenne szükségünk. Ezek cseréjekor ugyanis nem jár a gyári garancia, az ilyen gépbővítésekért bizony fizetnünk kell. A legtöbb helyen azonban amennyiben a náluk vásárolt alkatrészt szeretnénk azonnal beépíttetni, akkor nem a normál szervízdíjat, hanem annál alacsonyabb összeget számolnak fel.

Az eddig leírtak mindig olyan esetekre vonatkoztak, amikor úgynevezett „no name” PC hibásodott meg. Ha valaki neves gyártók – HP, IBM, Dell, stb – konfigurációját vásárolta meg annak idején, akkor jobban teszi, ha ezeket a gyári szakszervizbe és nem a közeli számítástechnika üzletbe viszi javíttatni. Ennek több oka van. Egyik, hogy a gyári szervizek a javítás után általában garanciát adnak, mivel ilyenkor nem csupán a meghibásodást javítják ki, hanem sokszor az egész gépet átvizsgálják, felújítják. Ezt a szolgáltatást a HP valamivel több, mint egy éve vezette be Magyarországon. Az egységáras javítás lényege, hogy a szerviz a javítás során a készülék hibájától függetlenül, az alapgép teljes átvizsgálását és felújítását elvégzi, mely után a készülékre 12 hónap teljes körű garanciát vállal. Az egységáras javítás díja azonos típusú készülékek esetén a hibától függetlenül változatlan, és 12 hónap teljes körű garanciát is tartalmaz.

Ha a készülékünk még garanciális, akkor ráadásul a szerviz soron kívül foglalkozik velünk, ráadásul még a szállítási macerától is megkímélnek, hiszen a kijavított terméket ingyenesen házhoz is szállítják.

Gondolhatnánk, hogy a márkaszervizek egyetlen célja a bajban levő felhasználók pénztárcájának leapasztása. Nos ennek ellent kell mondanom, hiszen nemrég – HP LaserJet 4L nyomtatóm meghibásodásakor – volt szerencsém a HP telefonos vevőszolgálatához. A telefonvonal túlsó végén a szerelő mindent végigpróbáltatott velem annak érdekében, hogy hátha így „távvezérelve” is megjavítható a nyomtató. Sajnos nem jártunk sikerrel, a hiba forrását azonban leszűkítettük néhány lehetséges változatra. Ekkor még mindig több lehetőségem maradt. Egyik, hogy veszek egy új nyomtatót, amit elvetettem. A másik, hogy beviszem a szervizbe, és ott egy állapotfelmérés keretében megnézik a szakemberek, hogy mi az, amit mindenképpen ki kell cserélni a megfelelő működéshez, és hogy ennek mennyi a költsége. Ekkor eldönthetem, hogy a gép típusának megfelelő egységáras javítást választom, vagy csak a hibát javíttatom meg. Eddig azt kell mondanom, ez egy nagyon jól és profin működő szerviz hozzáállása. A meglepetés igazán akkor ért, amikor néhány nappal később Angliából hívtak telefonon a HP központjából. Egy természetesen magyarul beszélő úr érdeklődött az iránt, hogy meg vagyok-e elégedve a telefonos hibabejelentővel, illetve magával a szervizzel. Jó lenne, ha minden gyártó – és most nem feltétlenül és kizárólag a számítástechnika területére gondolok – ilyen figyelemmel viseltetne a termékeik használói iránt. Mindez tulajdonképpen érthető, hiszen a piaci verseny nagyon erős, a közel azonos tudású árucikkek megvásárlásakor – és a márkahűségkor – nagyban befolyásolhat egy esetleges döntést a vásárlás utáni terméktámogatás milyensége. Ráadásul soha nem lehet tudni, hogy egy vállalatvezető – mondjuk saját, otthoni nyomtatója megjavítás után - mikor gondolja úgy, hogy elégedettségének köszönhetően az egész cég következő vásárlását az adott cégnél teszi…

Eme rövid kitérő után térjünk vissza még egy pillanatra a gyári szervizek szükségességére, és a hangsúly itt valóban a szükség szón van. Bár az olcsó tömegáruk egyre inkább rákényszerítik a nagy neveket is arra, hogy a könnyen cserélhető és szabványos alkatrészeket használják, azért még mindig ügyelnek arra, hogy bizonyos alkatrészeket csak gyáriakkal lehessen helyettesíteni. Ilyen általában az alaplap, és sokszor a memória. CD-meghajtót, merevlemezt, videokártyát általában gond nélkül cserélhetünk, de az alaplapok formája sokszor nem teszi lehetővé, hogy – hiba esetén – más gyártó olcsóbb termékét építsük be a gépbe, mindenképpen meg kell vennünk a drágább, gyári alkatrészt. A memóriánál pedig léteznek olyan megoldások, hogy a foglalat ugyan szabvány, de mondjuk az érintkezők lábkiosztása nem a szabványos módon történik. Neves gyártók termékeinek meghibásodása esetén tehát mindenképpen keressük fel a márkaszervizt, mert bár a javítási- vagy alkatrészköltség várhatóan magasabb lesz, de legalább meg tudják javítani a gépet.


Főleg notebook-ok esetében fordulhat elő az, hogy a gépet egyszerűen nem érdemes megjavítani. Az alaplapcsere vagy a TFT-kijelző cserése – pontosabban csupán az alkatrész ára olyan magas lehet, hogy olcsóbb egy újat venni…
Az áraktól és a szerviztől függetlenül arra mindenképpen számítani kell, hogy néhány napig nem lesz mit használni. A szerviz terheltségétől és a hibás alkatrésztől függően egy naptól akár egy hétig is nélkülöznünk kell számítógépünket. Ha munkaeszköz, akkor lehet ez a kényszerű munkaszünet kerül a legtöbbe annak ellenére, hogy egy egyszerű hibakeresést sem úszhatunk meg 1500 forint alatt, az alkatrész beépítés 1000 forint körül, a szerviz munkadíj óránként 2000 forint körül könnyíti meg a családi kasszát. A márkaszervizek díjai ennek többszörösei is lehetnek. Igaz, azért már jár az említett garancia is.

Ha mindezek elolvasása után valaki úgy gondolja, egy PC belseje és működése sem lehet túl bonyolult, így nekiáll házilag barkácsolni, lelke rajta. Azonban álljon itt egy rövid történet, amelyet a legnagyobb magyar adatmentő cég, a Kürt kft vezetője mondott el. Egy napon bevittek hozzájuk egy merevlemezt, mely elromlott. Tulajdonosa kérte, hogy minden adatot nyerjenek vissza róla. Amikor az elszakadt biztonsági fólia láttán megkérdezték a panaszostól, hogy ő megpróbálta-e megjavítani vagy szétszedni a HDD-t, felháborodottan azt felelte, hogy ő bizony villanyszerelő, és tudja, hogy nem szabad. Amikor a szervizben szétszedték, magán az adattároló mágneslemezen hatalmas ujjlenyomatok árulkodtak a szakszerűtlen próbálkozásról…
Próbálkozni tehát otthon is lehet, nem biztos, hogy érdemes.
Kapcsolat | Copyright 2004-2008 Inforum