Infomediátor » Hírek
Nyílt levél az Eurorest részére | 2004. 07. 27. |
Az Infomediátorhoz érkezett bejelentés alapján nyílt levéllel fordultunk az Euroresthez, mivel szolgáltatását úgy kívánja reklámoztatni, hogy a felhasználókkal küldet ismeretségi körükben spamet. A nyílt levél szövege az alábbiakban olvasható: | |
Tisztelt Cím! Az Infomediátor Informatikai Felhasználóvédelmi Iroda részére bejelentés érkezett arról, hogy Önök kéretlen reklám célú levelek (spam) útján keresik meg potenciális ügyfeleiket. A bejelentés nyomán megvizsgáltam az Önök tevékenységét, és azt találtam, hogy a bejelentést tevő konkrét esetén is túl, Önök eleve a reklámozásnak azt a módszerét választják, amelynek során a gyanútlan felhasználót veszik rá arra, hogy spameket küldjenek ismeretségi körükben. Felhívom a figyelmüket arra, hogy a 2001. évi CVIII. törvény értelmében Magyarországon vagy magyarországi e-mail címre csak annak számára küldhető kéretlen reklám célú e-mail, aki előre jelezte, hogy ilyet kapni kíván. Ez a szabály egyébként nem csak Magyarországon, hanem az Európai Unió valamennyi tagállamában így van az 58/2002. EC előírásaira tekintettel. A szabály megszegőivel szemben a hatóságok eljárhatnak és tekintélyes összegű bírsággal sújthatják mind a spam küldőjét, mind azt, akinek érdekében a reklám küldése történt. Mindezek tükrében rendszerük jogellenes működést folytat, és az ingyenes szállás ígéretével Önök a gyanútlan felhasználókat is jogellenes tevékenységre veszik rá. Felhívom Önöket arra, hogy a rendszerüket dolgozzák át, és a szolgáltatásuk reklámozását igazítsák a hatályos magyar és európai uniós előírásokhoz. Egyben tájékoztatom Önöket arról, hogy amennyiben a jelen felhívásban foglaltaknak nem tesznek eleget, és az Önök részéről továbbra is jogsértő magatartást tapasztalok, illetve hozzám ilyen tartalmú megalapozott bejelentés érkezik, úgy Önökkel illetve magyarországi partnerükkel szemben a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél eljárást fogok kezdeményezni. Tisztelettel: Infomediátor Tisztelettel felkérem a felhasználókat, hogy amennyiben a továbbiakban is tapasztalnák az Eurorest részéről, hogy spamet küld, vagy arra karja rávenni a felhasználókat, úgy azt jelezzék felém. Köszönettel: Infomediátor Az EUROREST részéről 24 órán belül megérkezett a válasz, amelyet az alábbiakban közzé teszek: Tisztelt Uraim! Köszönjük az Eurorest Akció iránt tanúsított érdeklődésüket. Biztosíthatjuk Önöket arról, hogy Önökhöz hasonlóan mi is, sőt lehetséges, hogy elsősorban mi vagyunk abban érdekeltek, hogy a tevékenységünket a jogszabályoknak megfelelően végezzük. Mielőtt az általunk alkalmazott marketingmodellt bevezetése mellett döntöttünk, részletesen megvizsgáltuk, hogy az megfelel-e a jogszabályoknak és az érvényben lévő erkölcsi normáknak. Nem felel meg a valóságnak, hogy a felhasználóinkat elektronikus postában szétküldött kéretlen reklámlevelek, úgynevezett "spam" útján gyűjtjük. Cégünk kizárólag legális módon hirdeti magát az Interneten. Soha nem mi vagyunk a reklám levelek közvetlen feladói, mivel sem Magyarországon, sem más országban nem rendelkezünk e-mail címek adatbázisával, és nem is szándékozunk ilyet létrehozni. A reklámszolgáltatást neves szolgáltatóktól vásároljuk, akik írásban nyilatkoznak arról, hogy az általuk, a mi nevünkben kiküldött reklám olyan személyekhez jut el, akik előzetesen beleegyeztek kereskedelmi célú információk fogadásába. Nemegyszer azok, akik reklám e-maileket kapnak, elfelejtik, hogy ehhez hozzájárultak, pl. amikor ingyenes e-mail postafiókot regisztráltak. Az sem felel meg a valóságnak, hogy a felhasználóinkat jogellenes tevékenységre vesszük rá. Magánszemélyek közötti információcserét, még ha az reklám jellegű információ is, a törvény nem tiltja. Az Önök által hivatkozott "2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről" nem vonatkozik az egyszerű internetfelhasználók közötti levelezésre. Az említett törvény 1.§.(4) pontja kimondja, hogy "E törvény hatálya nem terjed ki az elektronikus levélcím fenntartására és az elektronikus magánlevelezésre". Szeretném felhívni a figyelmüket, hogy azok a személyek, akik tájékoztatják az ismerőseiket az Eurorest Akcióról, ezt "magánjellegű elektronikus levelezés" útján teszik. Szeretném megjegyezni, hogy nem korlátozódtunk kizárólag a hatályos jogszabályok megismerésére. Mint már említettem, nem szándékunk, hogy olyan reklámüzenetet juttassunk el a felhasználóknak, amellyel azok nem akarnak megismerkedni. Ezért, azokat a felhasználóinkat, akik tájékoztatni kívánják az ismerőseiket az Eurorest Akcióról, mindig kérjük, hogy mielőtt elküldik az e-mailt, szerezzék meg ehhez előbb ezeknek a személyeknek a beleegyezését. A http://www.eurorest.net/index.htm?id=02&lng=hu címen lévő internetes oldalunkon egy külön kiemelt, "Figyelem" című bekezdés található, amelyben külön kérjük többek között azt, hogy a felhasználóink szerezzék meg azoknak a személyeknek a beleegyezését, akiknek el kívánják küldeni az Akciónkat propagáló levelet. Ugyanez az információ benne van minden e-mail üzenetben is, amelyet az Eurorest Akció résztvevői elküldenek az ismerőseiknek. Marad még az általunk alkalmazott marketing modell morális aspektusainak kérdése. Nos az a helyzet, hogy a szolgáltatások propagálásának az a módja, amikor az ügyfeleket kérik meg arra, hogy tájékoztassák az ismerőseiket egy internetes szerviz, vagy termék előnyeiről, elismert és széles körben alkalmazott formája a reklámnak, és nem csak az Interneten. A vírus marketinget (viral marketing) alkalmazó cégek közé tartozik többek között az ICQ - a legnépszerűbb internetes kommunikátor, a Yahoo - a legnagyobb internetes portál, és sok más, elismert, megalapozott piaci pozíciójú internetes szerviz is, akit senki nem vádol azzal, hogy jogtalan tevékenységre veszik rá a felhasználóikat, vagy hogy spameket küldözgetnek. Arról, hogy milyen mértékben használják az említett reklámozási módszert, tanúskodik a Google keresőben a -- tell friend -- kérdésre kiadott találati oldalak száma is. Hasonló disztribúciós mechanizmust, amikor a konkrét céget, vagy annak termékeit az ismerők kölcsönösen ajánlják egymásnak, alkalmaz termékeinek eladásához számos ismert, a hagyományos gazdaságban gyökeret eresztett cég is, mint pl. az edénygyártó Zepter, a műanyag dobozokat gyártó Tupperware, vagy a kozmetikumokat gyártó Oriflame. Szeretném Önöket arról is tájékoztatni, hogy 2003. évben levelezést folytattunk a Magyar Köztársaság Országgyűlésének Adatvédelmi Biztosi Hivatalával, amelynek eredményeképpen a nevezett Hivatal nem állapított meg törvénysértést, az Eurorest Akció reklámozásával vagy magával az Akcióval kapcsolatban. Reméljük, hogy a felvilágosításunk eloszlatja minden személy és intézmény kétségeit arra vonatkozóan, hogy az Eurorest Akció megfelel-e a hatályos jogszabályoknak. Üdvözlettel, Michal Rolski Eurorest termékigazgató Kommentár: A korrekt válasz megnyugtató, mert igen körültekintő magatartásra utal. Mindezek ellenére a hozzánk érkezett bejelentés szerint a szolgáltatás, ha akár a rendszer hibája miatt is, de mégiscsak küld spam-et. Emellett továbbra sem tartjuk követendő és helyes eljárásnak azt a módszert, amely a felhasználókat akarja arra buzdítani, hogy e-mailek útján maguk váljanak egyes szolgáltatások reklámozóivá. A 2001. évi CVIII. törvény a magán levelezésre valóban nem terjed ki, csakhogy a jelen esetben a magánszemélyek közötti kommunikáció célja egy adott szolgáltatás reklámozása. Ez pedig már a törvény hatálya alá tartozó tevékenység. Az a tény pedig, hogy a felhasználó figyelmét a web oldal egy alsó, kevéssé olvasott részében fehívják arra, hogy ildomos kikérni a címzett előzetes hozzájárulását, nyilvánvalóan a jog betartását célozza, ám azt is tudjuk, hogy ennek hatékonyságát senki sem gondolhatja komolyan. Természetesen nem fogja senki sem felhívni az ismerősöket, és előzetesen megkérdezni, hogy küldhet-e számukra ilyen e-mailt, hanem minden előzetes engedély nélkül elküldi azt. Igaz, hogy jogsértővé így egyértelműen az ingyenes (?) szállásra vágyó felhasználó válik, és a felelősség a reklám kedvezményezettjéről, az Eurorestről elhárul. Okos ötlet! Az Infomediátor reménykedik abban, hogy más cégek nem találnak ki hasonló jogszerű rendszereket, mert ha mégis, úgy mi, a kedvezményekre vágyó felhasználók fogjuk tönkre tenni az internetes hálózatok működőképességét. INFOMEDIÁTOR |