Elfelejtettem a jelszót.
Infomediátor » Hírek
A HFJK a SPAM-ról2006. 06. 16.

Tájékoztató a kéretlen üzleti célú üzenetről e-mailben, azaz elektronikus levélszemét


FONTOS: A különböző szolgáltatásokat és termékeket hirdető kéretlen levelek mellett egyre gyakoribb az úgynevezett phishing, azaz az olyan spam, amely arra szolgál, hogy azzal a küldő illegálisan megszerezze a gyanútlan felhasználó adatait. Sok az olyan spam, amelyben például egy lottónyereményről értesítenek, és elkérik a címzett számlaszámát... (Néhányan sajnos meg is adják az adataikat.)

Egyre elterjedtebb a WEBHAMISÍTÁS is. Az ezt elkövetők olyan hűen másolnak le weboldalakat, hogy a felhasználó azt hiszi, valójában az adott cég honlapján van. Például kiadják magukat a címzett Internetes bankjának úgy, mintha az figyelmeztetne, hogy pontosítani kell az adatokat. A megtévesztésig hasonló oldalon azonban nem a bankunk, hanem bűnözők részére gépeljük be a számlaszámunkat és a jelszavunkat.

 

A SPAM

A spam kéretlen, üzleti célú üzenet e-mailben, azaz elektronikus levélszemét. Nevét a Monthy Python elhíresült jelenetéről kapta, amelyben az étterembe gyanútlanul betérő vendég nem tudott olyan ételt rendelni, amiben ne lett volna löncshús vagyis spam, eszi – nem eszi. Elektronikus postaládánk megtisztítása a beáramló levélszeméttől lassan mindennapi rutinná válik. Ha nem vigyázunk és nem teszünk ellene, elárasztanak a kéretlen levelek – ahogy postaládánk is megtelik a hirdetéseket tartalmazó szórólapokkal.

A spam azonban nem csak időnket, de a hálózatunk sávszélességét és pénzünket is rabolja, hiszen a spam-küldő helyett mi fizetünk a kapcsolatért, a tárhelyért és a letöltésért. Megállítására és a spam-mentes környezet kialakítására hazai és nemzetközi téren is számos lépés történt, mivel a jelenség által okozott gazdasági hátrány olyan mértékűvé vált, hogy összehangolt törvényi szabályozás vált szükségessé.

A kéretlen elektronikus reklámüzenetek jogi rendezése az európai uniós irányelv mintájára hazánkban is megtörtént már 2001-ben az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról szóló törvényben. A kéretlen reklámüzenetek küldésére vonatkozóan a törvény kimondja, hogy az elektronikusan küldött reklámnak világosan és egyértelműen azonosíthatónak kell lennie és reklám kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus úton levelezés során.

Mindez azt jelenti, hogy nem küldhető kéretlen reklámüzenet olyan személynek, aki nem adott ehhez előzetes hozzájárulást. Eszerint az egyértelmű és szigorúnak mondható rendelkezés szerint a küldés tilalma a reklámozó, a reklámszolgáltató illetve a reklám közzétevője által küldendő összes reklámra vonatkozik és a reklámozónak, a reklámszolgáltatónak valamint a reklám közzétevőjének egyetemleges felelőssége van e szabályok megtartásáért. A vonatkozó jogsértések esetén a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségek a Nemzeti Hírközlési Hatóság szakhatósági bevonásával jogosultak eljárni, illetve reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezni és büntetni.

A mobil-spamre, azaz az sms-ben (rövid szöveges üzenetben) érkező spamre vonatkozó szabályozást tartalmaz a 2003-as elektronikus hírközlési törvény, amely szerint üzletszerzés vagy tájékoztatás célját szolgáló közlés telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési úton nem továbbítható annak az előfizetőnek, aki úgy nyilatkozott, hogy nem kíván ilyen közlést fogadni. Az előfizető kifejezett hozzájárulása ellenére sem küldhető olyan közvetlen üzletszerzési célú üzenet, amelyből nem ismerhetők fel a feladó azonosító adatai.

Minden külföldi és hazai szándék és cselekvés ellenére sincs azonban módszer a 100 százalékosan spam-mentes levelezési környezet kialakítására. Néhány óvintézkedést azonban minden felhasználó megtehet annak érdekében, hogy megkímélje magát a mindent elárasztó levélszeméttől.

 

Tégy a spam ellen! íme néhány tipp a spam elkerülésére:

  • Használj olyan email-címet, amit Te könnyen megjegyzel, viszont a „spammer”-ek és címgyűjtők nehezen találhatnak ki!
  • Használj más-más e-mail címeket, ha publikus helyre írsz (onlinevásárlás, chat, fórumok)!
  • Használj egyszer használatos, vagy továbbító címeket!
  • Ne helyezd el nyilvános oldalakon privát email-címedet!
  • Soha ne válaszolj spamre! Az így visszaigazolt címedről később másoknak küldenek spamet.
  • Soha semmit ne vegyél meg, amit spamben hirdetnek, és soha semmit ne vegyél „spammer”-től!
  • Használj más e-mail címet, ha speciális ajánlatokra válaszolsz, vagy ha kérdőíveket töltesz ki!
  • Ha valamely eljárás során személyes adataidat kérik, kérdezd meg, hogy miért van rájuk szükség, és mire használják fel adataidat a továbbiakban!
  • Értesítd a hatóságokat, így a Nemzeti Hírközlési Hatóságot, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget, az adatvédelmi biztos hivatalát továbbá az Internet-szolgáltatódat, a helyi rendszergazdát, és ha kideríthető, a küldő rendszergazdáját is!

Hasznos spam-kezelő eszközök (a delete billentyűn túl):

  • Válassz olyan Internet-szolgáltatót, aki maga is szűri a spamet!
  • Válassz olyan levelező rendszert, ami maga is szűri a spamet!
  • Használj spam-szűrőt! Az Interneten számtalan ingyen letölthető szűrőprogram között válogathatsz és a szűrőprogramok .lterét – ha szükséges – egyéni igényeid szerint át is alakíthatod.

 További információk a HFJKH honlapján.

Kapcsolat | Copyright 2004-2008 Inforum