Elfelejtettem a jelszót.
Infomediátor » Hírek
Az internetes szerződések veszélyei2006. 06. 16.

Az internet-szolgáltatással kapcsolatos fogyasztói jogokról szól a HFJK tájékoztatója


Az internet-szolgáltatás arra ad lehetőséget, hogy számítógépünkkel a távközlő hálózatokon és IP protokollon keresztül az Internet hálózatra kapcsolódjunk, illetve a hálózaton adatokat (jel, kép, hang) továbbítsunk és fogadjunk. Az interneten levelezhetünk, telefonálhatunk, játszhatunk, híreket, információkat érhetünk el. A netezéshez számos ajánlat közül választhatunk, igénybe vehetünk telefonvonalon, kábeltévés hálózaton, vagy vezeték nélküli hálózaton keresztüli internet hozzáférést, köthetünk korlátlan illetve a hozzáférési idő, vagy a letöltött tartalom alapján korlátos szerződést, de választhatunk ingyenes hozzáférést is.

 

Szerződéskötés

  • A szerződés két részből áll: az általános szerződési feltételekből (ÁSzF), amely minden fogyasztóra egységesen vonatkozik, illetve az egyedi előfizetői szerződésből, ami egyénileg szabályozza az Ön és a szolgáltató viszonyát.
  • A szerződés aláírásával Ön mindkét dokumentum tartalmát elfogadja, és kötelező érvényűnek tekinti.
  • Szerződéskötéskor a szolgáltatónak át kell adnia Önnek az egyedi előfizetői szerződést és az ÁSzF kivonatát. A teljes ÁSzF a szolgáltató ügyfélszolgálatán illetve honlapján érhető el.
  • Az összes dokumentumot figyelmesen olvassa el, mielőtt aláírná őket! A szerződést nem köteles azonnal aláírni, tanulmányozza, hasonlítsa össze más szolgáltatók ajánlataival és mérlegelje, érdemes-e hűségnyilatkozatot tennie.

FONTOS: Tudnia kell, hogy az internet-szolgáltatásra vonatkozó szerződés létrejöhet pusztán azáltal is, ha Ön számítógépén fellép valamelyik szolgáltató honlapjára, azaz a szolgáltatását igénybe veszi – ezt nevezzük ráutaló magatartással történő szerződésnek.

 

Hűségnyilatkozat

Szerződését megkötheti határozott vagy határozatlan időre. A határozott idejű szerződések többnyire tartalmaznak egy „hűségnyilatkozat”-ot, amelyben Ön azt vállalja, hogy bizonyos kedvezményekért, rövidebb vagy hosszabb ideig az adott szolgáltató meghatározott szolgáltatását veszi igénybe.

  • Mit vállal ezért? A hűségnyilatkozat ideje alatt végig az adott szolgáltató ügyfele marad, és az előfizetői díjat betegség, anyagi gondok, költözés esetén is fizetnie kell, akkor is, ha a szolgáltatásra már nem tart(ana) igényt.
  • Mit tervez a jövőben? Vegye figyelembe, hogy ha esetlegesen elköltözik, és az új helyen a szolgáltató műszaki akadályok miatt már nem tud tovább szolgáltatni, a kötbért akkor is ki kell fizetnie.
  • Tájékozódjon, hogy milyen lehetőségei vannak a szerződés lejárta előtti felmondásra! Az erre vonatkozó információkat az egyedi előfizetői szerződés tartalmazza. Kérdezzen rá, hogy mi alapján számolják az esetleges kötbért, vagy felmondás esetén mennyit kell fizetnie.

 

A leggyakoribb lakossági internet hozzáférések:

 

DIAL-UP:

Hagyományos telefonvonalon keresztüli, keskenysávú, modemes hozzáférés. Folyamatos kapcsolatot nem biztosít, a letöltés lassú. Legfeljebb a keveset internetezőknek ajánlott.

 

ISDN:

Az ISDN lehetővé teszi az egyidejű telefonálást, valamint adat küldését és fogadását egy csatlakozáson keresztül. Állandó kapcsolat nincs, a csatlakozáshoz speciális modem kell, a technológia keskenysávú hozzáférést nyújt (max. 128 kbit/s le- és feltöltés).

 

ADSL:

Az ADSL (Asymmetrical Digital Subscriber’s Line) a dial-up-nál illetve az ISDN-nél sokkal nagyobb sebességű, állandó kapcsolatot biztosító, szélessávú hozzáférés. Ajánlott, ha sokat és gyorsan szeretné használni az internetet ( max. 3008kbit/s le- és max. 480 kbit/s feltöltés.)

 

Kábelnet:

A kábelnet telefonvonaltól függetlenül, kábeltévé hálózaton keresztül tesz lehetővé állandó, szélessávú hozzáférést, gyors adatátvitellel. (A letöltés max. 1536 kbit/s, a feltöltés pedig max. 224 kbit/s.)

 

Vezeték nélküli:

Műholdas, vagy mikrohullámú vezeték nélküli szolgáltatások elsősorban ott elterjedtek, ahol nem áll rendelkezésre megfelelő vezetékes, vagy kábeltévés hálózat. Szintén vezeték nélküli hozzáférést nyújtanak egyes mobiltelefon szolgáltatások.

 

VOIP, avagy telefonálás az interneten

A legfrissebb előrejelzések szerint néhány éven belül a telefon beszélgetések döntő hányada részben, vagy teljes egészében az interneten keresztül bonyolódik majd le. Az egyre elterjedtebb VoIP (Voice over Internet Protocol), azaz az Interneten keresztüli telefonálás, egyszerű, olcsó és nem igényel különösebb beruházást. A VoIP használatához a szélessávú internet hozzáférések a legelőnyösebbek. A VoIP lehetővé teszi a két számítógép közötti „telefonkapcsolatot”, de megfelelő telefonnal hagyományos módon is telefonálhatunk vele, illetve számítógépünkről kedvező áron hívhatunk akár belföldi, akár külföldi hagyományos telefonszámot.

 

Letöltés és file-csere: mi legális, mi nem?

Az internetről film, zene magáncélra (jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás céljának kivételével, sőt ennek tilalmával) szabadon letölthető. A közzétételhez a feltöltőnek a jogosulttól engedélyt kell kérnie és jogdíjat kell fizetnie. Ezek hiányában bűncselekményt követ el, de a letöltés ekkor sem büntethető.

 

Biztonság

Mivel az Internet egy szabad hálózat, a hálóra kapcsolt gépeket védenünk kell vírusok és nem kívánt látogatók, programok, kéretlen levelek (spam) ellen. Védelmet nyújthat a szolgáltató, és gondoskodhat róla a felhasználó is, a legjobb ha mindkét fél minden tőle telhetőt megtesz a biztonság érdekében. A programfejlesztők számos vírusvédelmi csomagot fejlesztettek ki, ezek ára és tudása is széles skálán mozog, de ajánlatos mindenkinek a gépére telepíteni valamelyiket. Fontos, hogy a vírusvédelmi programokat rendszeresen frissíteni kell, mert csak akkor tudnak hatékony védelmet nyújtani, ha naprakészek.

 

A kéretlen programok elleni védelem

A számítógépekre jobbára észrevétlenül települő kém-, vagy betárcsázó programok adatainkat illetéktelenekhez továbbíthatják, vagy modemes hozzáférések esetén, tudtunkon kívül drága hívásokat generálhatnak. Többnyire a betárcsázók felelősek a kiugróan magas telefonszámlákért, főleg ha azon ismeretlen, elvben soha nem hívott telefonszámok is vannak. A HFJK internetes oldaláról (www.hfjk.nhh.hu) ingyenesen letölthetőek a kém- és betárcsázó programok ellen védő szoftverek, de a felhasználó kérheti a telefonszolgáltatótól a külföldi-, vagy emeltdíjas számok hívásának kódolását is. Ez azt teszi lehetővé, hogy a modem és a telefonálni szándékozó felhasználó se tudjon automatikusan telefonálni a kódolt hívásirányokba.

További információk a HFJKH honlapján.

Kapcsolat | Copyright 2004-2008 Inforum