Elfelejtettem a jelszót.
Infomediátor » Hírek
34 nap után válaszolt a UPC2004. 09. 13.

Az Infomediátor augusztus 2.-án elektronikus úton és hagyományos postai úton is megküldött levelében megkereste a UPC-t. A szeptember 7-én elektronikus úton megérkezett, a UPC részéről elkészített részletes és kimerítő válaszokat az alábbiakban tesszük közzé.


Tisztelt Dr. Mayer Erika!

A UPC Magyarország Telekommunikációs Kft. (Székhelye: 1092 Budapest, Kinizsi u. 30-36. sz.; Cégjegyzékszáma: 01-09-366290) („Társaság”) képviseletében hivatkozással a 2004. augusztus 6-án, Joe Zuravle ügyvezető igazgató úrnak megküldött levelére, az abban foglalt kérdésekre az alábbi részletes t á j é k o z t a t á s t adom.

Tájékoztatom, hogy megpróbáltunk a csatolt word-állományban kérdéseire mindenre kiterjedő, részletes választ adni, azonban bárminemű további felvilágosítás szükségessége esetén Társaságunk szakemberei és vezetősége szívesen állnak rendelkezésére.

Annak érdekében, hogy az Infomediátor munkáját megkönnyítsük, és kérdéseikre mihamarabb választ kapjanak, ezúton szeretnénk egy "egy ablakos" rendszert felajánlani. Ennek értelmében javasoljuk, hogy minden megkeresésüket Társaságunk Jogi Osztályának címezzenek, amely azután vállalja a belső konzultációk elvégzését, valamint a válasz Önöknek történő mielőbbi megküldését.

Tisztelettel:

Dr. Kukovecz Gábor

1. Önök tapasztalták-e, hogy szolgáltatásuk az utóbbi egy évben több alkalommal is kimarad? Publikálják-e a kimaradt órák számát? 2. Mi az oka ezen szolgáltatás-kimaradásoknak?


Négy különböző típusú szolgáltatás fennakadást tapasztaltunk az elmúlt évben:

A - EuroDOCSIS átállás
Műszaki vonatkozásban 85%-ban megújítottuk internet-szolgáltatásunkat. Fokozatosan kicseréljük az előfizetők modemeit a legkorszerűbb, ún. EuroDOCSIS szabvánnyal kompatibilis modemekre, továbbá minden CMTS (fejállomáson elhelyezett hálózati berendezés) eszközt is kicseréltünk EuroDocsis CMTS eszközre. Annak érdekében, hogy csökkentsük a fennakadások valószínűségét, helyszíni, személyes megkeresések útján bonyolítjuk le az előfizetői modemcserét ahelyett, hogy az előfizetőket hívnánk be az ügyfélszolgálati irodába.

Azokat az előfizetőket, akikkel nem tudunk előzetesen időpontot egyeztetni a modemcsere céljára, a régi CMTS eszköz lecserélése időpontjában kikapcsolunk. Ezeket az előfizetőket még a csere előtt értesítjük levél útján, illetve szükség esetén telefonon is megpróbáltuk felvenni velük a kapcsolatot.. Habár az előfizető részéről a szolgáltatás ezen okból eredő kimaradása tekinthető akár „hibának” is, valójában Társaságunk minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy az előfizető Internet kapcsolata az átállás alatt is folyamatos maradjon, azonban ehhez nyilvánvalóan az előfizető személyes közreműködése is szükséges.

B - Kábeltelevíziós hálózati hiba

Társaságunk Internet szolgáltatása nagyban függ a kábeltelevíziós szolgáltatástól. Bármiféle zavar - amit okozhat kábelszakadás, hibás jel, vagy áramkimaradás - hibákat generál a hálózatunkon. Általánosságban véve a hálózatunk mindenütt üzembiztos, azonban megtörténhet, hogy a fenti hibák valamelyike ideiglenesen mégis befolyásolja az internet-szolgáltatást. Ebben az esetben mindent elkövetünk annak érdekében, hogy mihamarabb kijavítsuk az esetleges hibát, és amennyiben szükségszerű, megelőző karbantartási munkálatokat végzünk a jövőbeli hasonló hibák elkerülése végett. Elég nyilvánvaló példája annak, hogy a kábeltévé hálózat befolyásolható az előfizető által is, amikor az előfizető – Társaságunk értesítése nélkül - maga létesít egy második csatlakozó pontot a televízió készülékhez. Ilyenkor nemegyszer a második csatlakozó pont olyan zajt generál a rendszerben, amely hatással lehet az Internet szolgáltatás minőségére. Természetesen folyamatosan fejlesztjük a hálózatunk rendszer-felügyeleti oldalát, hogy tájékoztassuk az előfizetőket a kábeltelevíziós hálózat működéséről, és az alapvető hibák megelőzési lehetőségeiről. Nem akarjuk azonban semmiképpen áthárítani azokat a hibákat az előfizetőre, amelyek a Társaságunk oldalán keletkeznek, mint például amikor valamely fő csomóponton, az ún. node-on jelentkezik az Elektromos Műveknek felróható áramkimaradás (a node teremt kapcsolatot a fejállomás és a szóbanforgó épület hálózat között).

C. Előfizető által generált hibák

Egyre több előfizető tapasztalhatja meg a szélessávú Internet szolgáltatás előnyeit, és ezzel összhangban mi is nagyra becsülünk és üdvözlünk minden egyes újonnan csatlakozó előfizetőt a hálózatunkon. Az Internet maga hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt időszakban: egy egyszerű kommunikációs eszköztől egy szinte minden információt elérhetővé tevő interaktív környezetig. Internet szolgáltatóként Társaságunk ez utóbbi fantasztikus lehetőséget tudja biztosítani előfizetői számára. Mihelyst rákapcsolódnak előfizetőink a hálózatra, számítógépük megnyílik mindenféle adat befogadása előtt, sajnos bizonyos esetekben még olyanok számára is, amelyeket az előfizető nem akar, vagy amelyekről nem is tud. Vírusok, hackerek, SPAM-ek az internet használat legújabb veszélyei. Valójában azonban ezek a veszélyek már az internet kezdetei óta jelen vannak. A felhasználó tudomásával, vagy anélkül számítógépe olyan vírusokkal fertőződhet meg, amelyek automatikusan kéretlen leveleket küldenek más felhasználóknak, így lesz a felhasználóból „spammer” (levélszemét küldő). A számítógépet távolról irányíthatják, felhasználhatják rendszerek feltörésére, vagy olyan adatok tárolására, amelyet tulajdonosa nem akar tárolni gépén.

A fenti esetek mindegyikében az előfizető szolgáltatási hibát észlel, mely hiba valójában saját számítógépéből ered. Ez a hiba azonban elkerülhető, ha vírusölő és megfelelő SPAM szűrő programokat használ az előfizető, illetve ha a Microsoft összes új Windows frissítését letölti. A szolgáltató is támogatja az előfizetőt a postaládája, illetőleg levelezése alapvető vírusvédelmének biztosításával, amelyet 2004. szeptember 15-ével vezet be a UPC Magyarország Kft. Azonban mindenkinek természetesen a saját érdeke, hogy a felhasználó tudatában legyen az internet helyes és biztonságos használatának, így elkerülhetővé téve mások és saját gépében a károkozást.

D. Szolgáltatás-kezelő (Provisioning) rendszer

Az internet használathoz a számítógép és a modem rendelkezik egy IP címmel. Mint már utaltunk rá az 1. pontban, a műszaki megújulás során problémák merülhetnek fel az előfizetők részére kiosztott IP címek kapcsán. Ezeket a problémákat azonban a szolgáltató által az előfizetők rendelkezésére bocsátott kézikönyv/internetes segítség révén az előfizetők maguk is orvosolni tudják (mely tendencia egyébként egyre gyakrabban tapasztalható), ellenkező esetben pedig 24 órában folyamatosan rendelkezésükre áll a telefonon hívható szolgáltatói Internet helpdesk szolgálat. Az előfizetők részére lehetőséget biztosítunk egy, a Társaságunk által kifejlesztett és az előfizető rendelkezésére bocsátott szoftver igénybevételére is (Dr Net szoftver) amely képes segítséget nyújtani a legtöbb ilyen típusú probléma kezelésében, illetőleg folyamatosan továbbfejlesztjük a honlapunkon elérhető „online” támogatói oldalainkat is, hogy amint az előfizető online kapcsolatban van, más hasonló segítő szolgáltatásokat is telepíthessen.

Ha hiba keletkezik az szolgáltatás-kezelő rendszerünkben, általánosságban véve elmondhatjuk, hogy a hiba keletkezése előtt már IP címet kapott (azaz az Internetet használó) előfizető nem is érzékeli a hibát, és folyamatosan képes használni a szolgáltatást. Azok azonban, akik az szolgáltatás-kezelő rendszer hibáját követően szeretnének online kapcsolatba kerülni (modemük és számítógépük indításával), problémákba ütközhetnek. Sokat tanultunk az ilyen jellegű múltbeli hibákból, és rendszerünket sokkal megbízhatóbbá és alaposabbá tudtuk tenni.

Szeretnénk megjegyezni, hogy a fenti problémák összességében sem eredményezték azt, hogy ne tudtuk volna tartani az általános szerződési feltételekben vállalt, megállapított és rögzített minőségi célértékeket. A hibaelhárításunk egyetlen esetben sem lépte túl a megadott 72 órás határidőt.


2. Közlemények publikálása

Kívülállók számára természetesen nem publikálunk minden hibát - hiszen a kimaradt órák száma városonként, kerületenként, sőt előfizetőnként eltérő lehet -, azonban érintett felhasználóink esetén erre törekszünk. Abban az esetben, ha olyan hiba keletkezik a rendszerben, amely nyilvánvalóan több mint 20-30 előfizetőt érint (nem pedig elszigetelt hiba), telefonos (a 1221-es számon elérhető) automata hangbemondó rendszerünk által tájékoztatjuk előfizetőinket. Jelentősebb karbantartási munkálatok esetén az előfizetőket elektronikus illetve postai levél, valamint telefonos automata hangbemondó rendszerünk útján, illetőleg a televíziós info csatornán való megjelenítés útján tájékoztatjuk. Továbbá minden esetben szem előtt tartjuk, hogy 01.00 - 06.00 óra között végezzük a karbantartó tevékenységeket, amikor a lehető legkevesebb előfizetőt érinti a fennakadás.

3. Milyen intézkedéseket terveznek és mikor a közeljövőben és mikor, annak érdekében, hogy a hasonló problémák megszűnjenek?

Mindenek előtt hangsúlyoznánk, hogy a későbbiekben a műszaki korszerűsítés révén fejleszteni és bővíteni tudjuk szolgáltatásainkat. Másodszor, megfelelő információra és fejlett eszközökre van szükségünk, hogy az előfizetői számítógépet ellássuk védelmi eszközökkel (SPAM szűrés, vírus ellenőrzés, stb). Harmadszor, az alaposan karbantartott rendszerekhez épületeken belüli hálózati beruházások és bővítések szükségszerűek. Végül, de nem utolsósorban figyelmet kell fordítani az előfizetők Internet szolgáltatással kapcsolatos tudásának bővítésére. Így különösen a tekintetben, hogy melyek az online kapcsolódás veszélyei, és hogyan lehet számítógépes környezetünket vírus- és hibamentessé tenni.

4. Milyen módon épül fel az Önök hálózata? Hol található a rendszer-felügyeleti központjuk? Hol folyik a rendszer monitoringa? Ki ennek a felelőse?

Az Internet szolgáltatás általános felelőse és szolgáltatója a UPC Magyarország Kft, amelynek hálózata négy részre bontható:

A. Kábelmodem, CMTS, routerek, kapcsolók, szerverek
B. kábeltelevíziós (HFC) hálózat
C. Bérelt vonali infrastruktúra
D. Szolgáltatás-kezelő (Provisioning) rendszer

A hálózat rendszer-felügyeletét Magyarországról, Társaságunk 1092 Budapest, Kinizsi u. 30-36. szám alatti székhelye alól, valamint – a nemzetközi szakaszok vonatkozásában - a fő hálózati központjainkból, Bécsből és Amszterdamból (háttértámogatás) látjuk el.

5. Hogyan és hol menedzselik a szolgáltatásukat?

A provisioning rendszer központja Bécsben van, mely központ közvetlenül kapcsolódik Budapesthez. Minden olyan internetes eszköz azonban, amely a UPC Magyarország Kft-t, illetőleg a magyarországi Internet – hozzáférési szolgáltatást (ld. a válaszokat a 4 A + B + C kérdésre) látja el, Magyarországon található. Minden fejállomáson (ill. kisebb ún. hub központban) routerek és CMTS-k vannak, amelyek a helyi felhasználói csoportokat szolgálják ki.

6. Lévén az Önök ügyfelei folyamatosan és átalányban fizetnek e szolgáltatásért, mit terveznek az ügyfelek kártalanítása érdekében?

Az Általános Szerződési Feltételek 6. pontja deklarálja a szolgáltatás éves rendelkezésre állásának értékét (95% / év), amelynél fogva bizonyos mértékű szolgáltatás-kimaradás havi szinten megengedett. Az Általános Szerződései Feltételek 14. pontja tartalmazza a jelenleg hatályos jogszabályi rendelkezések alapján az előfizető jogait a Szolgáltatás hibás teljesítése esetén, az előfizetőt megillető kötbérmértékét, a hiba kijavításának átmeneti, vagy tartós lehetetlensége esetén az előfizetőt megillető díjcsökkentés mértékét, végül a szolgáltatással kapcsolatos viták rendezésének módját. Ehelyütt e rendelkezéseket nem kívánjuk megismételni. Azonban ha egy előfizető panasszal fordul a szolgáltatóhoz, és igazolható módon az előfizető ténylegesen a szolgáltató hibájából eredően nem jutott a szolgáltatáshoz, a szolgáltató mindezeken túl saját hatáskörében dönthet úgy, hogy a vonatkozó időszak arányában csökkenti a havi előfizetési díjat. Társaságunk gyakran, kétség esetén az előfizetőnek ad igazgat. Fentiek igazolására nyilvánvaló példa az az eset, amikor egyik előfizetőnk lakásában tűz ütött ki, és 2 hónapig tartott új lakásba költözése. Mivel ebben az esetben az előfizető anyagi helyzetét jelentősen befolyásolta a fenti tűzeset, kérelemmel kereste meg a szolgáltatót a szolgáltatás igénybevételétől mentes 2 hónap díjától való eltekintés végett. Beleegyeztünk a kéthavi szolgáltatás szünetelésbe, és természetesen nem is számláztuk ki a díjat. Több hasonló eset fordult már elő, de hosszabb szolgáltatás kimaradás esetén mindig az előfizetői elvárásoknak megfelelően intézkedünk. Állandóan szem előtt tartjuk az előfizetői panaszok kivizsgálását és megoldását.

A modemes Internet-hozzáférési csomagok esetében a Szolgáltató a szolgáltatási csomagok között ún. sávos forgalmi struktúrát állított fel, melynek értelmében a különböző csomagok más-más az adott csomaghoz rendelt sávszélességen átvihető adatmennyiséget tartalmaznak. Erre a Szolgáltatónak a sávszélességgel való gazdálkodása, s ezáltal a szolgáltatás minőségének fenntartása miatt van szüksége. A szolgáltató a szolgáltatás megfelelő minőségét nem tudja biztosítani, ha hálózatát az előfizetők túlterhelik.

Az adott csomaghoz rendelt sávszélességen átvihető adatmennyiség túllépését jelenti, ha az adott hónap első és utolsó naptári napja között a szolgáltatási csomaghoz hozzárendelt, az adott csomaghoz rendelt sávszélességen átvihető adatmennyiséget az előfizető teljes mértékben felhasználja és a szolgáltatást továbbra is igénybe veszi, ekkor a UPC a megengedett adatátviteli sebesség max. 90%-ára lelassítja az előfizetői adatátvitelt és a következő hónap 5. napjáig ezen a szinten tartja. Ezzel kapcsolatosan az alábbi kérdések merültek fel:



7. Milyen HITELESÍTETT mérőeszközzel és hány helyen, illetve hol történik a kábelmodemen történő adatforgalom mérése?

A Cisco net flow (hitelesített) eszközét használjuk, és a mért adat a UPC provisioning rendszerébe jut be. Amikor az előfizető megközelíti az adatforgalmi határértéket, a rendszer 2 figyelmeztető e-mailt küld számára. Az ilyen előfizető az ún. korlátozott előfizető. Ez azt jelenti, hogy az előfizető modemjét sebessége 90%-ára csökkentjük. A net flow-n keresztül routereink képesek arra, hogy bemérjék egy meghatározott modem IP címen megfigyelhető pontos adatforgalmat. A rendszer részletesebb leírását mellékleten csatoljuk.

8. Mikor hitelesítették utoljára a mérőeszközt és milyen formában történt ez?


Vannak olyan számítógépeink, amelyek tesztelési célból előfizetőként "viselkednek". Ezeken napi és heti adatforgalmi méréseket végzünk, és amennyiben a várt adattól esetlegesen eltér a kapott adat, korrigáljuk a rendszert. A rendszerünk bevezetésekor történt, hogy bizonyos előfizetők esetében a rendszer által mért adatforgalom egyértelműen eltért az előfizető által ténylegesen bonyolított adatforgalomtól. Mivel ez nyilvánvalóan a rendszer hibája volt, korrigáltuk, és egyidejűleg az érintett előfizetőket is a normál alapsebességre állítottuk vissza. Általánosságban az eljárás az, hogy megmérjük az adatforgalmat, kikalkuláljuk, és még engedünk plusz 10% további adatmennyisséget, mielőtt egy előfizetőt csökkentett sebességre állítunk. Ez az eljárás nem tekinthető különösebben szigorúnak. 9. Mely hatóság végezte el a kábelmodem adatforgalmát mérő eszköz hitelesítő eljárását?

Hogy lehetséges az - ahogy ezt számos hozzászólás tartalmazta az internetes Index fórumon (pl. www.index.hu/forum http://www.index.hu/forum "a Chello és más széles sávú internetszolgáltatási hozzáférés") - hogy bizonyos esetekben a sebesség csökkentő szankciót nem alkalmazzák akkor sem, amikor az adatforgalom már a 25 GB szintet is elérte?
Világosan el kell különítenünk két helyzetet, amikor nem alkalmazzuk a szankciót: amikor rendszerhibával van összefüggésben az adatforgalom (ez esetben az előfizető "megússza" a büntetést), illetőleg amikor a „szankció” alkalmazásra kerül, de az előfizetőnek még így is rendelkezésére áll egy kényelmes internetezést lehetővé tévő 128 kbps sebesség a szolgáltatás igénybevételére. A korlátozás nem jelenti az internet szolgáltatás teljes megszüntetését, egyszerűen csak a sebesség csökkentését. A sebesség 128 kbps-ra való csökkentése még mindig tökéletesen alkalmas további 20-25 Gb (!!!) adat letöltésére.

Az előfizető számítógépén történő saját módszerű adatforgalom-mérés ugyanakkor a felhasznált mérőszoftvertől függően is eltérő lehet, illetve eltérést okozhat akár az is, hogy bizonyos hálózaton belüli forgalmat a UPC mérőrendszere nem rögzít.

Tájékoztatjuk, hogy Adatforgalmi mérési rendszerünk részletes leírását, valamint 2 hónapos időtartam vonatkozásában a mérési jegyzőkönyveket a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak átadtuk, aki azzal szemben kifogást nem emelt.
10. Milyen műszaki magyarázata van a sebesség csökkentő szankció alkalmazásának?

Két oka van, az egyik egyszerűen az, hogy a ez a kábeltelevíziós hálózaton megvalósuló Internet szolgáltatás egyik sajátos jellemzője. Az adatforgalom közvetlen és teljes átengedése, valamint bizonyos adatfolyamok korlátozása helyett, az egyszerűen és világosan megfogható csomaghoz rendelt sávszélességen átvihető adatmennyiség bevezetését tartottuk célszerűnek (melyet egyébként a Nemzeti Hírközlési Hatóság is kívánatosnak tartott, és számszerűen meghatározva belefoglaltatta a szolgáltató internet használat etikai szabályaiba).

Másrészt az, hogy az előfizetők valóban azon kondíciók szerint használhassák a szolgáltatást, amelyre előfizettek. Mint bármely más internet szolgáltatónak, a mi hálózatunknak is van egy meghatározott kapacitása. Amennyiben egy adott hónapban a hálózatot az átlagosnak megfelelő használat jellemzi, nem adódhat semmilyen probléma. Azonban vannak olyan felhasználók, akik rendszeresen átlépik az adatforgalmi határt és így negatívan befolyásolják a hálózati kapacitást.

Ezeket a notórius felhasználókat felkérjük, hogy váltsanak át az üzleti szolgáltatásra (ahol versenyképes árért adatforgalmi limit nélkül internetezhetnek), azonban gyakran visszautasítást kapunk, és ragaszkodnak a chello alap vagy plusz csomaghoz. Természetesen felhasználóink nagyobb része azért a limit alatt marad (még sebesség csökkentést sem kell alkalmaznunk náluk sosem), és nem érzékelik ezeket a negatív hatásokat. Az adatforgalom megszabása természetesebb megoldásnak tűnik, mivel az előfizetők részére nem kell használhatósági limitet meghatározni (amely után egyáltalán nem vehető igénybe a szolgáltatás), azonban akár világosan megadunk egy használhatósági limitet, vagy bizonyos adatfolyamok korlátozása történik a Szolgáltató által, lényegében mindegyik szankció ugyanazon probléma körül forog, amely a sávszélesség biztosítása a szolgáltatási termékek megfelelő minősége érdekében. Ez a tényleges okunk, mivel nem akarunk a közhellyé vált válaszok mögé bújni, s azt állítani, hogy az internet annyira lassú mint a leglassabb kapcsolódási pontja. Társaságunk szolgáltatása széles sávú, gyors és átlátható hozzáférést biztosít.
11. Hol említik a sebesség korlátozást kereskedelmi reklámjaikban?
A sávszélesség csökkentés az ÁSzF 10. pontjában került kifejtésre, továbbá arról az Internet portálunkon, ügyfélszolgálatainkon, telefonos ügyfélközpontunkban valamint az előfizetői szerződésünkben adunk tájékoztatást. Ezen túlmenően a reklámcéllal osztogatott, postaládákban elhelyezett és ügyfélszolgálati irodáinkban is megtalálható szórólapjainkon, brosúráinkban is tájékoztatást adunk erről.

Még egyszer hangsúlyozni szeretnénk azonban, hogy ez a szankció – amely alapvetően nem termékjellemző, hanem a használati feltételek közt szereplő előfizetői korlátozási lehetőség – csakis a nagybani felhasználókat érintheti, és még e szankció alkalmazása mellett is lehetőségük marad a szélessávú internet használatra. A 15Gb és a 20Gb (valamint korlátozva a plusz 20 - 25Gb) hatalmas adatmennyiséget takarnak, még üzleti előfizetőinkhez mérten is. Az előfizetők túlnyomó többsége számára ezért ez nem egy releváns információ, annál is inkább, mert nem is tudják értelmezni az adatmennyiségek fogalmát.

Kereskedelmi reklámjaink (miként általában a kereskedelmi reklámok) jellegüknél és rendeltetésüknél fogva nem tartalmazhatják a termék vagy szolgáltatás összes tulajdonságát, hiszen ez esetben gyakorlatilag a teljes ÁSZF-t tartalmazniuk kellene. A reklámok célja a figyelemfelkeltés, az éppen aktuális kedvezményes lehetőségre való figyelemfelhívás. Ugyanakkor arra minden érdeklődőt figyelmeztetünk a reklámjainkon, hogy ez a felhívás nem tartalmaz minden részletet, hanem arról internetes lapunkon és ügyfélszolgálatainkban találhatnak pontos tájékoztatást.

12. Milyen díjakat alkalmaznak sebesség korlátozás esetén?
A díjakat e szankció nem befolyásolja, hiszen az internet szolgáltatás változatlanul igénybe vehető, annál is inkább, hiszen az előfizető megszegte az adatforgalomra vonatkozó szabályunkat (az adott hónap vonatkozásában). Az előfizető változatlanul internetezhet a minimum szélessávú sebességen (128/64). Az Internet hozzáférés minden esetben rendelkezésre áll, hacsak nem az előfizető nem teljesíti fizetési kötelezettségeit, vagy visszaél a rendszer használatával a többi előfizető kárára.
13. Hogy lehetséges az, hogy állítólagosan az előfizetők pusztán 2% az előfizetőknek képes túlterhelni egy akkora hálózatot, mint a UPC / Chello?
A 2% valóban állítólagos adat, nem pedig tényleges.

Ha egy adott háztömbben használjuk a Chellot (amely természeténél fogva osztott hálózat), és egyszerre 5 előfizető lép online kapcsolatba, egy adott sávszélességen kell megosztozniuk. Ez minden széles sávú internet szolgáltatónál így van; egy adott routernél, egy adott kapcsolónál az összes adatforgalom egy adatáramlatba egyesül, amely korlátozott. Az 5 egyidejű felhasználó mindegyike egy bizonyos sebességen tudja használni a szolgáltatást. Ez a sebesség több dolog függvénye: a szolgáltató, maga az internet, és a használni kívánt szolgáltatás is befolyásolja. Nyilvánvaló, hogy ha van 2 folyamatosan letöltő felhasználó, a sávszélesség java részét ők viszik el. De ha a másik 3 felhasználó csak levelez vagy böngész a neten, senki sem fog észrevenni semmit. Mi a helyzet akkor, ha mind az 5 felhasználó filmet tölt le ugyanabban az időben? Ez már hatással lesz a hálózatra. Amennyiben számos felhasználó tölt le egyidejűleg adatokat, a hálózat nem terhelődik túl, hanem sebessége lelassul - ez azonban lényegi különbség! A sebesség korlátozási szankció arra hivatott, hogy kordában tartsa a nagybani felhasználókat annak érdekében, hogy mindenki számára rendelkezésre álljon az optimális sávszélesség, ne pusztán az ő igényeiket szolgálja ki. Az átlagos nem üzleti internet felhasználói adatok azt mutatják, hogy az előfizetők kb. napi egy órát interneteznek, leveleznek, böngésznek, zenét töltenek le, és hétvégén esetleg mozifilmet. Hangsúlyozzuk, hogy mi mint szolgáltató rendelkezésre bocsátjuk a szolgáltatást (az internet hozzáférést), de nem támogatjuk vagy bátorítjuk az illegális szoftvereket letöltő előfizetőket (akár zenei, filmes, vagy számítógépes felhasználói programokat). Visszatérve az internet használathoz kijelenthetjük, hogy a rendszeres internet felhasználó havi 10 – 18 GB adatforgalmat bonyolít (amely a téli hónapokban emelkedik).



Tisztelt Felhasználók!

Kíváncsian várjuk a válaszokkal kapcsolatban az Önök véleményét is! Kérjük, tiszteljenek meg bennünket azzal, hogy megküldik nekünk észrevételeiket, megosztják velünk gondolataikat!

Infomediátor
Kapcsolat | Copyright 2004-2008 Inforum